De Heinnie kamer, de voormalige salon, is vernoemd naar Heinnie, de vrouw van Jan Jongerius. Hoewel Jan van een strak en modern design hielt, zoals terug te zien is in het ontwerp van de Villa en het Kantoor, is de liefde van Heinnie voor de Louis XIV stijl duidelijk terug te zien in het interieur van deze kamer. De salon is donker van kleur en de lambrisering is rijkelijk versierd met een veelheid aan patronen. In deze kamer zijn veel leuke details terug te zien zoals de grote knoppen van het door Jan zelf bedachte centrale stofzuigersysteem. Aansluitend aan de salon zijn de achterkamer en de serre verbonden via de toog.
De familie en visite kwamen via de enorme art-deco luifel de centrale hal met grote marmeren trap binnen en ontving Heinnie hen in de warme en klassiek ingerichte salon. Alles in deze kamer was consequent doorgevoerd: van de lambrisering met de zwierige krullen, de daarin opgenomen banken en kastenwand tot en met het meubilair inclusief de kaart- en plantentafeltjes.
De Louis XIV stijl kende destijds een opleving en zoals te zien is keren overal dezelfde kleuren en motieven terug. Ook in de hal op de trap komen deze zwierige krullen terug op de houten trapleuningen. Omdat Heinnie als ‘huisvrouw’ veel beneden was, is haar stijl daarom op deze verdieping goed terug te zien. Op de bovenverdieping was alles veel moderner ingericht met Gispen meubels.
De ‘woonmachine’ kreeg de beschikking over de nieuwste huishoudelijke apparaten. De stofzuiger was in die tijd al wel in veel huishoudens aanwezig, maar het stofzuigersysteem dat in huize Jongerius was ingebouwd, behoorde wel tot de uitzonderingen in ons land. De verhalen binnen de familie verschillen echter over het wel of niet functioneren van het systeem. Tijdens de restauratie van de Villa is een bijbehorend buizenstelsel in de spouw aangetroffen, maar dit kwam niet (meer) in een specifieke opslagruimte uit. De ijzeren afdekdoppen zijn nog steeds zichtbaar door de hele Villa. Naast de stofzuiger schafte Jan voor zijn vrouw ook een automatische aardappelschilmachine en een elektrische wasmachine aan.
Het lijkt erop dat Jan de principes en materialen uit zijn fabriek moeiteloos toegepast heeft op de bouw van zijn eigen huis. Hij vroeg de twee broers Fonds en Albert die in de constructiewerkplaats werkte, om de stalenconstructie voor de (ronde) ramen te maken. Tijdens de renovatie kwamen er telkens nieuwe onderdelen in beeld, die in eigen fabriek gemaakt waren, zoals de verwarmings- en ventilatieroosters, de deurkozijnen, maar ook de elektrische bedrading, die van het type bleek te zijn dat destijds in de tankbouw werd toegepast. De carrosseriebouw dringt zich hier onmiskenbaar op. Bij het huis was immers, net zoals bij auto’s het geval was, eerst het frame in elkaar gezet en vervolgens werd alle techniek aangebracht en ‘weggewerkt’. Hierdoor was er in het interieur niets zichtbaar van alle bedrading. Overigens werden de benzineslangen van Texaco ingezet om de elektriciteitsdraden in weg te werken.
De Hella kamer, die zich tegenover de Heinnie kamer bevind, was de voormalige eetkamer. De inrichting is net als de Heinnie kamer gebaseerd op de Louis XIV stijl. De Hella kamer is vernoemd naar ‘Hella Jongerius’ een bekent industrieel ontwerpster. De signatuur van Hella is terug te vinden in het meubilair, de kleurrijke lamp Blossom en het keramiek. Met behoud van elementen uit het verleden is de inrichting en sfeer van de kamer kleurrijk, inspirerend en vernieuwend.
De Heinnie kamer geeft een sfeervolle, warme en intieme context aan een bijeenkomst. Wil je een bijeenkomst boeken in deze kamer?